Myöhempään iltapäivällä "Ihmisiä suvipäivässä".
Ihmisiä satamassa ja rannalla.


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   "Minä."


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   "Auto tulee."


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   "Uimassa."


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   "Yhdessä."


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   "Päiväkävelyllä."


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

  "Kahden."


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   "Äiti ja lapsi." 
( 3kk. )

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   "Mestarit."


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   "Ystävyys."


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   "Valokuvaamassa."

   Yssi maisema-valokuvakin matkalta tältä ja sitten....

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna


   ...Oli saapunut satamaan tällainen alus joka tietenkin miun piti valokuvata!
   Onni tuonne pääsi sisällekkin kurkistamaan ja miehistönsä esitteli tätä hyvin ystävällisesti kaikille halukkaille.
Olipas kiva päästä käyskentelemään kannellansa ja tutustua tällaiseen vanhus-aarteeseen.

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   Kyseessä on siis Alpo niminen alus joka on rakennettu  1943-44 New York, City Islandin telakalla; SY-335, DR-18.
Alus osallistui heti alkuunsa Normandian maihinnousuun 1944 huolto- ja avustustehtävissä ollen. Tämän jälkeen tämä alus toimi miinanraivaajana Suomenlahdella 1944-1950.
Alukseen tekivät Rauman Holmingin telakalla muutostöitä jonka jälkeen Alpo työskenteli Oulun satamahinaajana ja jäänmustajana, poistuen tästä toimestaan 1992.
Toppilan Moija Oy osti Alpon 1999 ja aluksesta ovat huolehtineet vapaaehtoistyönä aluksesta/asiasta kiinostuneet ihmiset.
Vuonna 2004 tekivät silloiset aluksen huolehtijat/vapaaehtoistyöntekijät Alpolla Normandian 60-vuotisjuhliin reissun; ja nykyiset -työntekijänsä meinaavat toistaa tämän reissun sitten uudemman kerran 2014!

   Alpon ihanaisia yksityiskohtia:

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   Komentosillalle mentäessä/tultaessa on siinä kannellansa tällainen vanha ( jo osiksi sammaloitunu ) köysi stoppaamassa tulijan/menijän tassusia, jottei hän siinä liukastuisi ja vetäis lippoja liukkahalla kannella.

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   "Slow, half ja full." - viestintää konehuoneeseen.

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   Ylimmäinen kansi jossa ovat mm. mangneettinen kompanssi, ruosi, kohdevalaisin ja taitaapa siin olla ihan oikialla kiikaritkin? monen muun olevaisen jutskan lisäksi.

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   Päällikkö ja päällikön ovi - alla.

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   Voikoo paree sanoa kun kerta tuonne alukselle pääsi/pääsee tutustumaan...?

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   Sivuhytin piiit-kät sängyt.
   Kertoi miulle yssi miehistönjäsen että heillä on sinä komentokannella ( kuten olikin; näin sinne sisälle ) komentajan, ohjaajan ( voi kun en nimikkeitänsä enää muista! ) makuusijat. Hulppeimmat aluksen tään. Ja olivathan ne kun siinä hytissä oli tilaa muullekkin toiminnalle kuin vaine nukkumiselle!
Keulaan, kannen alle, on sittemmin tehty ( olikohan kolme? ) kahden hengen piskuista hyttistä/makuusoppea joihin mahtuu kaksi ihmistä kuhunkin makaamaan. Muttas ne ovat sen verta kaposet tilat ettei siinä petien välissä paljon sistessäkään ns. kylkeä käänellä. Ja ne ovat pituudeltaan, ne makuusijat, siellä vaine noin 160cm ihmiselle passeleimmat.
Siksipä siis ovatkin sittemmin viel rakennelleet nämä sivussa olevaa makusijaa jossa mahtuu noin 200cm ihminenkin makaamaan!

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

   Vielä "kokonais" katsaus lähteissäin aluksen kupeille upeilla.

2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna


2021.6.26.%20Iltap%C3%A4iv%C3%A4%20ranna

    Ja jo ihan ylimmällä kannella ollessain ottamain valokuva satama-altaan purjealuksista.


   Noin-ikkään. Siinäpä oli tää viimoinen valokuvausreissuin - aamupäivän reissun koostan kohta vasta kokoon;muttas julkaisen tään postauksein ensteksi.